

We hebben het vaak over auto’s die stijgen in waarde, maar minstens zo belangrijk is het om te weten welke auto’s je juist níét moet kopen als investering. Want eerlijk is eerlijk: niet elke auto wordt een future classic. Sterker nog, de meeste worden dat helemaal nooit.
Sommige modellen zijn overhyped, sommige missen emotie, sommige hebben geen schaarste, en sommige zijn technisch zó middelmatig dat niemand ze ooit als verzamelobject gaat zien.
In deze blog neem ik je mee door auto’s die vrijwel zeker géén waardestijging laten zien, én leg ik uit waarom. Daarmee voorkom je miskopen, teleurstellingen én weggegooid geld.
Waarom sommige auto’s nooit gaan stijgen: de simpele logica
Een auto stijgt alleen in waarde als minstens één van deze factoren aanwezig is:
- Emotie (jeugdsentiment)
- Schaarste
- Unieke techniek
- Uitzonderlijke beleving
- Cultstatus
- Herkenbaarheid / iconisch design
- Laatste van zijn soort (laatste V8/V12/handbak, etc.)
Heb je géén van die dingen?
Dan wordt het nooit een investering.
En dat brengt ons bij de lijst.
Tabel: Auto’s Die Absoluut Niet Gaan Stijgen in Waarde (2025–2030)
(geüpdatet met de 996 Turbo als nummer 1)
| Nr | Model | Productieaantal (globaal) | Waarom géén waardestijging | Verwachting 2030 |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Porsche 996 Turbo | ±20.000 | Overhyped door “internet experts”. Uiterlijk was wél gaaf, maar interieur en exterieur duidelijk verouderd. Motor sterk, maar beleving, design en transmissie missen de exclusiviteit van een echte future classic. | Waarde blijft hangen; stabiliseert rond huidige prijs |
| 2 | Porsche 997 Turbo Mk1 | ±14.000 Turbo/Turbo S | Tiptronic-automaat, interieur verouderd, vlakke beleving t.o.v. de sterkere Mk2. De markt ziet deze nog als iconisch. De latere turbo’s zijn echt betere auto’s. | Waarde stabiliseert of daalt licht |
| 3 | Honda S2000 | ±110.000 | Overhyped high-revving imago, maar vermogen, uiterlijk en exclusiviteit vallen tegen. Geen schaarste. | Blijft rond huidige prijzen hangen |
| 4 | Koenigsegg Regera | ±80–100 | Te clean of klinisch. Motor + transmissie missen emotie; geen cultstatus. | Waarde daalt aanzienlijk |
| 5 | Mercedes 500-modellen (W124/W140/G500 etc.) | groot | Vroeger iconisch, nu ingehaald door AMG’s. Versnellingsbakken en infotainment voelen verouderd, geen unieke emotionele waarde. Het aantal mensen die het als jeugddroom hadden neemt af. | Waarde daalt |
| 6 | Lamborghini Gallardo inclusief Superleggera (pre-facelift) | ±7.200 | E-Gear = niet fijn en duur in onderhoud. Te veel gebouwd, niet praktisch en het uiterlijk is gedateerd. Veel uitgewoonde exemplaren. Minder liefhebberij dan Ferrari. | Stabilisatie |
| 7 | BMW 1M Coupé | ±6.309 | Hype-model: Frankenstein auto. Het klopt net niet, want het is eigenlijk een 1-serie coupe met een paar m-onderdelen. Prijs te hoog voor wat het is. | Stabilisatie |
| 8 | Eerste / tweede generatie EV’s (I3, Model 3, e-Golf, ID.3, Ioniq etc.) | honderdduizenden tot miljoenen | Geen geluid, snel verouderend, massa geproduceerd. Geen emotie = geen waardepotentieel. | Waarde daalt |
| 9 | Moderne premium SUV’s (Q7, X5, GLE, Cayenne basis) | enorm | Geen exclusiviteit, geen emotie, veel zakelijke kilometers. | Altijd afschrijving |
| 10 | Mainstream hot hatches (GTI, Cupra, Focus ST, Clio RS) | groot | Leuke auto’s, maar geen cultstatus en massa-aanbod. | Geen waardestijging |
| 11 | Ferrari California / Portofino | ±17.000 | Instap-Ferrari, te massaal, veel karakter maar in de eerdere jaren technisch niet super, vooral de California. Geen verzamelobject. | Waarde daalt door |
| 12 | McLaren 540C / 570S | duizenden | Onderhoud en betrouwbaarheid drukken de markt. Veel aanbod. | Afschrijving gaat door |
| 13 | Audi R8 V8 (R-Tronic) | ±5.000 V8 | Mooie auto, maar R-Tronic is verouderd en V10-varianten zijn iconischer. | Stabiel / daalt |
| 14 | Mercedes CLA/GLA 45 AMG (1e gen) | groot | Snel, maar helemaal niet exclusief en heeft een imago. Rijdt niet prettig. Te veel gemaakt. | Geen groei |
| 15 | BMW Z4M (E85/E86) | ±14.000 | Cultstatus wordt overschat. Interieur en rijbeleving niet uniek genoeg. | Waarde blijft gelijk |
| 16 | Porsche Cayenne Turbo (eerste generatie) | groot | Lomp, onderhoudsgevoelig, geen iconische waarde. | Geen stijging |
| 17 | Jaguar F-Type V6 | groot | Mooie auto, maar mist bijzondere techniek of beleving voor waardegroei. | Stabiel |
| 18 | Aston Martin Rapide | zeer beperkt | Laag productieaantal, maar nul vraag. Ribeleving en onderhoud maken het geen klassieker. | Waarde blijft laag |
| 19 | Alfa Romeo 4C | ±9.000 | Leuk concept, maar te ruw en te weinig prestigieus. Mist cultstatus. | Blijft hangen rond huidige waarde |
| 20 | VW Phaeton / Audi A8 / BMW 7-serie (niet-AMG/M) | groot | Luxe maar zonder emotie. Massa-aanbod + zakelijke afschrijving. | Nooit een investering |